János = Salai
Krisztina 2007.01.15. 10:27
Sok feltételezés kering Leonardo Da Vinci: Utolsó vacsora c. festményéről. Az egyik legfontosabb mostanság az (amelyet Dan Brown is állít a Da Vinci Kódban), hogy a Jézus mellett ülő alak, az nő, aki nem más, mint Mária Magdolna, Jézus felesége. Újabban pedig, egy másik állítás is kering arról a bizonyos Jézus jobbján ülő személyről, íme:
Néhány
művészeti tudós, szakértő arra az újabb feltételezésre jutott, hogy János =
Salai. De kicsoda Salai? Sokan tudják, sokan nem Leonardonak volt egy kedvenc
tanítványa Gian Giacomo Caprotti da Oreno, ismertebb becenevén Salai (a kis
ördög).
A
neve nagyon is találó volt, ez mindjárt kiderül. Leonardo olyannyira szerette
őt, hogy még a házába is beengedte (ekkor Salai 10 éves volt), etette, itatta,
és egészen Leonardo haláláig szinte együtt éltek. Tehát a kis ördög nem csak
tanonc volt meg a mestere segítője, hanem talán szeretője is. Hisz Leonardo
homoszexualítása még a mai napig nem tisztázott. Leonardo szerette őt, annyira,
hogy végrendeletében ráhagyta egyik birtokát és számos kéziratát. Mindezt a sok
törődést úgy hálálta meg Salai, hogy sokszor elszökött, meglopta magát Leonardot
és mindezek mellett nagyon csunyán viselkedett vele. Leonardo le is írta egyik
kódexe szélére, hogy mit érez: Salai hazudozó, makacs és kapzsi.
Leonardo
rajza Salairól.
Ha
megnézzük a Leonardo által készített rajzot Salairól, elmondhatjuk, hogy nagyon
csinos fiatalember volt kis lányos beütéssel: hosszú göndör haj, nagy szemek.
Most jön a lényeg. Ez a Salairól készült rajz nagyon közel áll, illetve hasonlít
János alakjára az Utolsó vacsoráról. Nézzük csak meg először a pózt, szinte
biztos, hogy Salai volt a modell Leonardo Jánosához az Utolsó vacsora c. képen.
Ezt akkor láthatjuk a legjobban, ha a két alakot egymásba tesszük (a technika
segítségével). Íme:
|
|
|
János
alakja az Utolsó vacsora c. festményen. |
Salai
és János alakja egymásba illesztve 1. |
Salai
és János alakja egymásba illesztve 2. |
|
Szóval a mozdulatok, az orr, a
mosoly továbbá a nőies vonás is sugárzik mindegyik képről. Az egyetlen
különbség, mert ilyen is van: János szemei levertebbek, míg Salaié szinte
mosolyog. Ami pedig azért lehetséges, mert az Utolsó vacsora vallási témájú.
Talán ezen dolgok miatt látszik János nőiesnek, mert Salairól van mintázva, aki
szintén nőies volt.
Krisztina
2007. január
Forrás:
http://www.historyvsthedavincicode.com/
|