*Írásaim* : Leonardo nyomában-2006. október, Milánó |
Leonardo nyomában-2006. október, Milánó
Krisztina 2007.01.04. 14:36
Milánó! Ha Milánó, akkor Leonardo Da Vinci és az Utolsó vacsora. E város Leonardo Da Vinci egyik meghatározó tartózkodási helye volt (Firenzén kívül), ahol sokáig élt és állt a király (Sforza) szolgálatában.
Leonardo nyomában
-2006. október,
Milánó
(a képekre kattintva
felnagyíthatod őket de, ha ráviszed az egeret, akkor kijön a kép aláírása
is)!
Milánó! Ha Milánó, akkor Leonardo Da Vinci
és az Utolsó vacsora. E város Leonardo Da Vinci egyik meghatározó tartózkodási
helye volt (Firenzén kívül), ahol sokáig élt és állt a király (Sforza)
szolgálatában.
Irományom eleje kezdődjön azzal, hogy úgy
vágtunk neki Milánónak, hogy nem volt jegyfoglalásunk az Utolsó vacsorára. Az út
előtt bújtam én a netet, de az online rendszerük 2006-ra már nem engedett
foglalni jegyet a vacsorára. Tehát, minden jegy elkelt. Ok, gondoltam, annál
nagyobb kihívás lesz e dolog. Közben olvastam, hogy egy része a jegynek, amit
kiraknak a netre az persze, hogy elkelt, de ott a helyszínen sorba lehet állni
érte.
Első napunk reggelén Milánóban felszálltunk
a metróra és rögvest a piazza Santa Maria delle Grazia-ra mentünk. A metrótól
kb. még 5 perc volt gyalog. Amikor már kezdett kirajzolódni a templom hátulja,
sietősebbre vettük, mert gondoltam, hogy már biztos így is hosszú kígyózó sorok
lesznek. Nem volt. Hiába volt reggel 8 óra, amit ott koránnak számít. Ezután a
téren gyorsan körbenéztünk és megpillantottuk a jegyárusító helyet. Ez a templom
mellett található kis sárga, zöld spalettás épület volt. Rajta a felirat:
Cenacolo Vinciano. Egyébként az olaszok Cenacolo-nak hívják (ejtsd: csenákóló)
az Utolsó vacsorát (megjegyzem csak, hogy nekem ez nagyon tetszik, e szó maga és
a napok folyamán ott, akkor többször is mondogattam hangosan magamnak).
Bementünk. Alig volt valaki, leszámítva azt három vagy négy hölgyet, akik az
infópult mögött ültek. Az egyikhez odamentem és elmondtam, hogy mi a szitu, hogy
nincs foglalásom, de szeretnék sorba állni-)) vagy valahogy jegyet szerezni. Azt
is mondtam neki, hogy csak 5 napot tartózkodunk Milánóban. Erre csak egy
telefonszámot adott meg, hogy csak azon keresztül lehet jegyet foglaltatni, de
nem hiszi, hogy sikerül (de amúgy kedves volt). Kifelé jövet fotózkodtunk a
téren, meg a Santa Maria delle Grazia templom előtt, majd picit elszomorodtunk.
A telefonszámot nem tudtuk hívni, mert aznap szünnaposak voltak. Sebaj majd
másnap. Egy volt a lényeg, az utolsó napig se adjuk fel azt, hogy nem fogjuk
látni Leo remekművét. Én mérgemben - (hogy elsőre nem sikerült a dolog) egy
árustól, aki ott pakolt ki a téren és csak csupa cenacolo-s cuccokat árult –
bevásároltam pár dolgot (hütőmágnes, könyv,
képeslap).
Eközben v. mindezek után próbáltuk magunkat kötni
a tervhez. Két utcával az Utolsó vacsorától volt található a Leonardo Technikai
Múzeum, az volt a következő cél. Ott minden simán ment az elején. Vettünk jegyet
a 9 órás nyitásnál, ahol térképet is kaptunk, mert akkora a múzeum, és
elindultunk felfedezni pár Leonardos dolgot is. E hely kicsit hasonlít a Jövő
házához. Különböző technikai korok és találmányok vannak külön-külön
csoportosítva, amúgy egy régi monostorban található az egész, aminek a belső
udvara csodaszép. Egy fél napot simán ellehet itt tölteni, mi is ezt tettük. A
Leonardo „részlegen” kezdtünk. Pár találmánya a kódexei alapján ki volt állítva
modellek alapján, hogy a mai kor gyermekeinek is érthető legyen. A legszebb
dolog mégis az volt (bár egy üvegfal választott el tőle) amikor megláttam
Leonardo egyik kódexét (nem tudom pontosan melyik, mert töredékek voltak, de
szerintem eredeti volt). Álltam jó sokáig előtte és nézegettem a szép írását-)).
Majd megláttam az üveg mögött egy kisebb termet, ahol Leo modelljei
életnagyságúak voltak és megpillantottam egy asztalt is teli gipsszel, no meg
székeket és egy életnagyságú Utolsó vacsora részletet a falon. Még ami Leonardos
az épületben: van egy hosszú folyosó teli, szintén Leonardos modellekkel,
festmény másolatokkal stb… Egyébként, a múzeumban csupa fiatalok dolgoznak és
nagyon aranyosak, segítőkészek. Sok gyereket hoznak ide a szüleik egyébként,
hisz itt külön foglalkozások is vannak. Szóval odamentem az infó pulthoz és
megkérdeztem mi az a zárt üveg kalitka, amiben egy csomó Leos dolog van.
Mondták, hogy óránként indul pár főtől már Leonardos és más jellegű laborok,
amolyan interaktív workshoppok, ahol pl. kipróbálhatod Leonardo találmányait is.
Óha, mondom. Rögtön fel iratkoztunk egy ilyenre. 10:00 órakor már bent is
voltunk a Leonardo laborban, alig voltunk páran, vezetőnk pedig egy Francseca
nevű csajszi volt. Néha beszélt angolul egy-két dolgot de az olaszt is értettük,
mert közben erősen artikulált és mutogatott.-)) Én magam szintén kipróbáltam pár
szerkezetet, volt ott több féle emelőszerkezeti modell, akkor szárny a
repüléshez meg a Leo féle híres híd, ami kötésben van összerakva. Francseca szét
is szedett nekünk egy kisebb híd modellt és össze kellett rakni. Amikor véget
ért az egy óra megkérdeztem tőle, hogy az a kis festőműhelynek látszó másik
interaktív hely az micsoda. Elmondta, hogy ott mindennap van freskókészítés Leo
technikája alapján (ami 2 órás) + beszélnek szakmailag is az Utolsó vacsoráról.
Ajha! De jó lenne részt venni egy
ilyenen még, ha olaszul is van. Fel is iratkoztunk a délután 4 órás kezdésre.
Közben körbejártuk még a többi részét a múzeumnak: voltak közlekedéssel
kapcsolatos járművek kiállítva, aztán a hírtechnikai részleg (morzék,
rádióadók), bányászat stb… mind-mind interaktív formában. Tényleg szuper hely
ez. Aztán eljött az idő, a négy óra, de sajnos nem indult el az aznapi csoport,
mert nem jött össze annyi ember. Mondták is, hogy mindig összejön, de pont aznap
nem volt annyi ember. Na puff. Gondoltam, ilyen nincs.-((
Leonardo szobra a milánói Scala-val szemben
található, ez már a másod vagy harmadnapi program egyik látványossága volt a sok
közül. Leonardot négy tanítványa veszi közre a szobron, az egyik közöttük Salai.
Közben pedig kisebb kockákban történetek láthatóak Leonardo életéből, amik már a
szobor tartópillérén helyezkednek el.

A jegyszerző akciónk pedig közben
folytatódott, hisz még mindig nem volt jegyünk a vacsira. Mi hiába hívtuk a
számot, amit kaptunk, az egész nap foglalt volt. Ezért megkértük a szálloda
portását, hogy próbálja meg ő is. Neki valamiért sikerült, bár a sokadik
próbálkozásra. Közölték vele, hogy az ott tartózkodásunktól számítva 6 v. 7 nap
múlva lenne talán hely. He-he, mondtam, az már rég rossz. Okés, semmi gond, nem
adjuk fel. Mindenhol lehet feketén, több pénzért jegyet szerezni, akkor miért
pont Milánóban ne lehetne a vacsira. A portás közölte, hogy ő nem tud ilyet. Bár
igen, mi sem láttunk ilyen emberkéket. Utolsó mentsvár a helyi turista office
volt. Talán ott tudnak segíteni. És tudtak is.-)) Azt mondta egy kedves hölgy,
hogy be kell fizetni egy félnapos milánói városnéző programra, ami magába
foglalja a vacsi megtekintését is. Na, és akkor, ott leesett a dolog. A helyi
utazási irodák felvásárolják a vacsira a jegyeket és 3 v. 4x-es áron eladják.
Amelyik marha turista pedig kíváncsi rá, akkor az vegye meg így.
Ambrosiana könyvtár. Nagyon sokan nem
ismerik. Ez nem csak könyvtár, hanem galéria is. Itt található többek között
Leonardo Muzsikus c. képe. Megmondom őszintén elég nehéz odatalálni ezen
épülethez. Térkép sem jelzi normálisan és a helybeliek sem nagyon tudták
megmondani, hogy merre van. De mi megtaláltuk. Kevesen voltak, nagyon csendes és
szép hely. Amiről itt is lemaradtunk az Leonardo Atlantico kódexe. Ki volt
állítva egy évig (annak alkalmából, hogy 2006 Leonardo Da Vinci éve az EU
szerint) és pont azon a vasárnapi napon volt utoljára. Mi a könyvtárba délután
értünk oda és az ötös teremben kerestük is a kódexet. Ebben a teremben van
szintén Raffaello Athéni iskolájának ceruzarajza is, egy zárt üveglap mögött. A
ceruzarajz mellett volt egy másik nagy üveglap és pont akkor aludt ki ott egy
fény. Nem is tudtuk mire vélni. Amikor körbejártuk az egész galériát és
megnéztünk mindent, én odamentem egy teremőrhöz és megkérdeztem, hol találom a
kódexet. Nem tudott angolul és mindenfélét mondogatott, végül elkísért vissza az
ötös teremig. Még ő is rácsodálkozott, mert az a fény, ami akkor kihunyt ...
akkor kapcsolták le a kódex fényeit, és szedték szét a neki készült állványt a
fal mögött. Na tessék megint megtörtént, hogy lemaradtunk.-(( Azzal viszont nem
kis feltűnést keltettem, hogy odasereglettek az ott dolgozók, mert a pasi olyan
hangosan mondta nekünk, hogy már nem látható a kódex. Persze minden alkalmazott
ott csodálkozott. Na mindegy. A másik, ami fantasztikus látvány volt az, hogy a
galériából lelátsz a könyvtár különtermeibe, ahol kikérhetsz régi könyveket,
kódexeket, iratokat és csak kesztyűvel lapogathatod őket. Én is elképzeltem
magam, hogy ott ülök és tanulmányozom egy kesztyűvel Leo egyik
kódexét…
Tehát, utolsó előtti nap sikerült
megnéznünk, amiért végül jöttünk. Befizettük a 4x-es árat egy a Sforza kastély
mellett található utazási irodába, ahol garantálták, hogy látni fogjuk a vacsit.
A program délután kettőkor indult, egy buszos városnézéssel kezdődött, amikorra
mi már mindent tudtunk a városról meg a nevezetességeiről, de azért mondott az
idegenvezető pár új infót is. A vacsis jegy 17:30-ra szólt. És mivel kb. 50-en
voltunk kétfelé vágták a csoportot.

Pár adat: 15 percet tartózkodhatsz a
refektórium volt ebédlőjében, ahol az Utolsó vacsora van. 15 percenként pedig 20
ember mehet be. És persze no fotó, no videó. Ok. Szóval a
jegyárusító helynél kellett bemenni és sorba állnia a 20 embernek. Onnan, amikor
elnéztem befelé egy folyosó felé, láttam egy nagy rácsos ajtót. A folyosó falán
meg képeket az Utolsó vacsora restaurálásról, és a bombázásáról. Szerencsés a
mai nemzedék, hogy láthatja a vacsit mert 1945-ben a templomot nagy találat
érte. Például az ebédlő összes fala leomlott a találatban, csak egy maradt
épségben. Az a fal, amin a vacsora díszeleg. Ránéztem a falon kifüggesztett
képre, amin a romos épület állt, szörnyű volt látni.
Kisvártatva megjött egy másik hölgy, aki kinyitotta a rácsos ajtót. Onnan egy
újabb folyosóba jutottunk be. Jobbról nagy üvegfal állt amin, ha kinéztem láttam
egy szép belső kertet meg a templom egyik kupoláját. Itt kattintottam utoljára a
gépemmel, amit alant láthattok is. Bal oldalt pedig egy átláthatatlan üvegajtó
volt. Na e mögött volt a vacsi. Amikor az ajtó kinyílt az előző 15 perces
csoportnak már nyoma sem volt. Ahogy beléptünk rögtön jobbra fordultunk és elénk
tárult a mű. A refektórium e terme, ami valamikor ebédlő volt még megőrizte az
eredeti padlózatát. A vacsora előtt volt egy kis kordon, amire könyökölhettél,
de azon túl már nem lehetett menni. Pedig milyen jó lett volna megtapogatni a
freskót.-)) Bent börrögött egy gép, gondolom a megfelelő párát vagy mit próbálta
biztosítani. Az idegenvezető elkezdte 5-8 perces mondandóját, utána pedig
mindenki néma csendben lehetett a vacsorával. Én nem hallgattam, amit mondott,
hisz mindent tudok a témáról, remélem.-)) Így maradt kb. 10 percem ámuldozni.
Fel sem fogtam akkor sem és most sem, hogy láttam e freskót, ami állítólag nem
is az, mert ilyen technikával nem minősül annak. Tüzetesen megnéztem minden
egyes alakot (tényleg az alakok életnagyságúak), részleteket, színeket stb…
Láttam a vacsora alatt lévő befalazott ajtót is. Amúgy szerintem jó állapotban
van a mű, köszönhetően a sok restaurálásnak. Eközben hallom az idegenvezetőt,
hogy már csak pár perc és mennünk kell kifelé, és a másik szavával már Dan
Brownról beszél. Persze, hisz őróla is említést kell tenni. De erre sem
figyelek. Nem érdekel. A terem túlsó végében egy másik falfestmény áll, amit
Donato Montorfano festett és a keresztre
feszítést ábrázolja, de ez már Leo előtt ott volt. A plafonon pedig
pár festménymaradvány található még. Kifelé menet, ahogy távolodok még párszor
vissza-vissza nézek, messziről is hatásosan fest főleg, hogy alulról megvan
világítva neonnal. Amikor kilépünk nem kell sokat menni és a bookshopban kötünk
ki, úgyanis csak erre lehet menni. Direkt. Nem veszek ott már túl sok
dolgot, pár apróságot. A templomba nem mindig lehetett bemenni e
pár napban, mert volt valami rendezvény ott. Így ezt mi is kihagytuk. De ott nem
is az a fő látványosság, hanem a már oly sokszor leírt Utolsó vacsora.
Krisztina
|